Pilot in naravovarstvenik Matevž Lenarčič je dopoldne s portoroškega letališča v ultralahkem letalu poletel na prvo etapo nove znanstveno-raziskovalne misije. Tokrat bo opravljal meritve koncentracij črnega ogljika in saharskega peska na območju Sredozemlja in Alp. Z ekipo GreenLight Worldflight želijo tako preveriti vpliv omenjenih onesnaževal na podnebne spremembe v Evropi, pa tudi na taljenje ledenikov.

Lenarčič bo s svojim dodatno opremljenim ultralahkim letalom Dynamic WT9 meril koncentracije onesnaženosti zraka. Letošnja misija se od lanske razlikuje predvsem po tem, da bo uspešnost meritev močno pogojena z vremenskimi razmerami, je pojasnil. »Vremenski sistem, ki omogoča transport teh snovi, je en velik ciklon, torej nizek zračni pritisk, ki ima na robovih precej močne vetrove. Nizek zračni pritisk je povezan s frontalnimi pojavi in tam je po navadi precej slabega vremena, nizke temperature, težave z zaledenitvijo, tako da je treba biti zelo predviden.«

Klimatologi opozarjajo, da so alpski ledeniki kot pomemben vir pitne vode za Srednjo Evropo resno ogroženi. Na spremembe regionalnega podnebja pa vplivata tako človek z emisijami črnega ogljika, kot naravni pojavi, kakršen je saharski pesek. Črni ogljik ozračje segreva, saharski pesek pa ga hladi, je povedal vodja znanstvene misije Griša Močnik. »Hkrati pa, ko se usede na sneg in led, ju segreva in tali. To pomeni, da imata črni ogljik in saharski pesek različne vplive na atmosfero in podobne vplive na sneg in led.«

Lenarčič bo tokratne meritve opravil v štirih etapah, ki bodo skupaj dolge 20 tisoč kilometrov. Zajel bo območji med Lizbono in Ciprom ter Parizom in Bukarešto ter verigo Alp. Znanstveno pridobljeni rezultati bodo osnova za ukrepanje na področju podnebnih sprememb tako na lokalni kot regionalni ravni, je poudaril direktor organizacije WWF Adria Martin Šolar. »To je osnova za naše delovanje, ki je kampanjske narave, in seveda za pritisk na spremembe politik.«

Izsledke letošnje raziskave, ki naj bi se zaključila v dveh mesecih, bo ekipa GreenLight Worldflight v znanstveni študiji do konca leta predstavila domači in tuji strokovni javnosti.

Lea Širok